In de lessen hebben we het gehad over accijns en btw. Zoals je moet weten is btw één van de grootste inkomstenbronnen van de overheid. Accijns is een extra belasting op bepaalde producten waarmee de overheid het gebruik ervan probeert terug te dringen. Want onze overheid vindt dat we minder moeten autorijden en omdat te bereiken maken ze benzine dus extra duur door accijns te heffen.
In het Brabants Dagblad van zaterdag 8 mei 2010 stond een artikel over die benzineprijs. 1 Liter Euro95 – waar de meeste auto’s op rijden – kostte op die dag € 1,591. Hieronder staat een grafiekje van de prijsontwikkeling van Euro95, Diesel en LPG vanaf januari 2007 tot mei 2010.
Maar waarom is die benzine nu zo duur?
Het simpele antwoord is: dat is de schuld van de overheid. Kijk maar naar het plaatje van de opbouw van de benzineprijs Euro95.
Ik heb die grafiek eens uitgerekend. De prijs per liter is € 1,591 en dat stellen we op 100%.
Productiekosten | 28% | 28/100 x € 1,591 | = | € 0,445 |
Distributiekosten | 4% | 4/100 x € 1,591 | = | € 0,064 |
Brutowinst oliemaatschappij | 1% | 1/100 x € 1,591 | = | € 0,016 |
Brutowinst tankstation | 3% | 3/100 x € 1,591 | = | € 0,048 |
Accijns | 48% | 48/100 x € 1,591 | = | € 0,764 |
Btw | + 16% | 16/100 x € 1,591 | = | + € 0,254 |
Prijs aan de pomp | 100% | 100/100 x € 1,591 | = | € 1,591 |
Je vraagt je misschien af waarom de btw geen 19% is, maar slechts 16%. Dat komt omdat uitgerekend is hoeveel % het bedrag aan btw is dat er per liter betaald wordt. Anders had ik de totaalprijs op 119% moeten zetten, weet je nog?
Zo zie je maar, de overheid steekt van iedere liter Euro95 die er in Nederland getankt wordt een bedrag van € 1,018 in haar zak. Dus als je vader of moeder weer eens klaagt dat de benzineprijs alweer duurder is geworden, kun je vertellen dat de schuldige de overheid is. De oliemaatschappijen verdienen er niet zoveel aan.