De bedrijfskolom en toegevoegde waarde

De bedrijfskolom

Een bedrijfskolom geeft de weg aan die een product aflegt van de grondstoffenproducent tot aan de consument. Het zijn alle bedrijven die achter elkaar werken aan dat product. Een bedrijf in de bedrijfskolom noemen we een schakel. (De consument hoort NIET tot de bedrijfskolom.)

Bedrijven moeten betalen voor de productiefactoren die ze gebruiken. Die productiefactoren zijn:

  • Kapitaalgoederen: de gebouwen, machines, gereedschappen die ze gebruiken;
  • Arbeid: hiervoor moeten ze de werknemers loon/salaris betalen;
  • Natuur: de grondstoffen die uit de natuur komen.

Toegevoegde waarde

De gebruikte productiefactoren kosten geld en daarom wordt het product steeds duurder naarmate het verder in de bedrijfskolom richting consument gaat.

De toegevoegde waarde van een schakel in de bedrijfskolom bestaat uit de productiefactoren die gebruikt worden om het product in die schakel te bewerken. Kort gezegd is de toegevoegde waarde: de verkoopprijs min de inkoopprijs.

De bedrijfskolom van een DVD-muziekvideo

Bedrijfskolom_DVD_def_00

In de bovenstaande afbeelding staat de bedrijfskolom van een DVD-muziekvideo afgebeeld.

De oliemaatschappij

Bovenaan in de kolom staat de oliemaatschappij. Dat is de eerste schakel: de oliemaatschappij levert de grondstof. Ze haalt de olie uit de grond en koopt dus niets in. De toegevoegde waarde van de oliemaatschappij zijn de kosten die ze moet maken om de olie voor één DVD-schijfje te leveren. De oliemaatschappij verkoopt de olie voor € 0,01 per DVD-schijfje aan de volgende schakel: de chemische fabriek.

De chemische fabriek

De chemische fabriek koopt de grondstof olie voor DVD-schijfjes in bij de oliemaatschappij voor € 0,01. In de chemische fabriek wordt de olie bewerkt tot de grondstof voor DVD-schijfjes. Ze verkopen de grondstof voor € 0,05 aan de DVD-fabriek. De toegevoegde waarde van de chemische fabriek is € 0,05 – € 0,01 = € 0,04

De DVD-fabriek

De DVD-fabriek koopt de grondstof voor DVD-schijfjes in bij de chemische fabriek voor € 0,05. In de DVD-fabriek wordt van deze grondstof een blanco DVD-schijfje gemaakt. Het blanco DVD-schijfje wordt voor € 0,36 verkocht aan het videoproductiebedrijf. De toegevoegde waarde van de DVD-fabriek is € 0,36 – € 0,05 = € 0,31.

Het videoproductiebedrijf

Het videoproductiebedrijf koopt de blanco DVD-schijfjes van de DVD-fabriek voor € 0,36. Bij het videoproductiebedrijf wordt de muziekvideo op de blanco DVD gebrand. De DVD wordt voor € 2,29 verkocht aan het platenlabel. De toegevoegde waarde van het videoproductiebedrijf is € 2,29 – € 0,36 = € 1,93.

Het platenlabel

Het platenlabel koopt de DVD’s met daarop de muziekvideo voor € 2,29 van het videoproductiebedrijf. Het platenlabel verpakt de DVD in een hoesje met een begeleidend boekje. De verpakte muziek DVD wordt voor € 7,50 verkocht aan de winkelier. De toegevoegde waarde van het platenlabel is € 7,50 – € 2,29 = € 5,21.

De winkelier

De winkelier koopt de verpakte muziek DVD voor € 7,50 van het platenlabel. De winkelier zet het doosje met de muziek DVD op een mooi plaatsje in zijn winkel en maakt er reclame voor in zijn huis-aan-huis-foldertje. De consument kan de muziekvideo bij hem kopen voor € 11,25. De toegevoegde waarde van de muziekvideo is € 11,25 – € 7,50 = € 3,75.

Hieronder staat de bedrijfskolom met de toegevoegde waarden en de verkoopprijzen.

Bedrijfskolom_DVD_TW

De totaal toegevoegde waarde

De totaal toegevoegde waarde van de bedrijfskolom wordt berekend door de toegevoegde waarden van alle schakels bij elkaar op te tellen:

Schakel in de bedrijfskolom Toegevoegde waarde
De oliemaatschappij € 0,01
De chemische fabriek € 0,04
De DVD-fabriek € 0,31
Het videoproductiebedrijf € 1,93
Het platenlabel € 5,21
De winkelier € 3,75
De totaal toegevoegde waarde € 11,25

Zoals te zien is, is de totaal toegevoegde waarde van alle schakels in de bedrijfskolom precies gelijk aan de verkoopprijs. Voor deze prijs koopt de consument het product van de winkelier. De overheid wil echter ook graag een aandeel hebben en daarom moet de consument bovenop de verkoopprijs nog btw betalen, de belasting toegevoegde waarde. Die btw is dus voor de overheid en niet voor de winkelier of een andere schakel in de bedrijfskolom.

Ω

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email