De Bonus/Malus-ladder

Domein G: Risico en informatie, Lesbrief Vervoer

Om de premie voor een autoverzekering vast te stellen, gebruiken autoverzekeraars een systeem dat officieel de bonus/malus-ladder heet, maar dat in de volksmond veelal no claim-korting wordt genoemd. Dit systeem gaat uit van een basispremie waarop de verzekerde, afhankelijk van het aantal jaren schadevrij rijden, een korting (bonus) krijgt die kan oplopen tot 75% of 80%.

Onderstaande tabel is een bonus/malus-ladder met 20 treden. De verzekerde staat dit jaar op trede 12. In de tabel kan afgelezen worden dat hij dan een korting van 65% op de basispremie krijgt.
Indien de verzekerde in een verzekeringsjaar geen schade claimt bij de verzekeraar, dan stijgt hij een trede op de ladder. Het volgende jaar staat hij dus op trede 13 en de korting neemt toe tot 70%.
Claimt de verzekerde echter wel schade, dan zakt hij een of meer treden op de ladder, afhankelijk van het aantal geclaimde schades, maar ongeacht de hoogte van de claims.
Indien de verzekerde tijdens het verzekeringsjaar 1 schade claimt, zakt hij naar trede 7, en de korting bedraagt volgend jaar nog maar 40%. Claimt de verzekerde 2 schades, dan zakt hij naar trede 2, wat betekent dat hij volgend jaar een toeslag – een malus − van 10% op de basispremie gaat betalen. Claimt de verzekerde 3 of meer schades, dan zakt hij naar trede 1 en wordt de malus 20%.

Kenmerkend voor dit soort bonus/malus-ladders is dat de stijging heel langzaam gaat, terwijl de daling juist heel snel kan gaan, zeker als de verzekerde in een jaar meerdere schades claimt.

Trede Korting Trede na 0 claims Trede na 1 claim Trede na 2 claims Trede na 3 of meer claims
20 80,0% 20 15 8 1
19 80,0% 20 14 7 1
18 75,0% 19 13 6 1
17 75,0% 18 12 5 1
16 75,0% 17 11 4 1
15 72,5% 16 10 4 1
14 72,5% 15 9 3 1
13 70,0% 14 8 3 1
12 65,0% 13 7 2 1
11 62,5% 12 6 2 1
10 60,0% 11 5 1 1
9 55,0% 10 4 1 1
8 50,0% 9 3 1 1
7 40,0% 8 2 1 1
6 30,0% 7 1 1 1
5 20,0% 6 1 1 1
4 10,0% 5 1 1 1
3 0,0% 4 1 1 1
2 10,0% toeslag 3 1 1 1
1 20,0% toeslag 2 1 1 1

Ω